Kies voor verstandige ontwikeling Nieuwveenselanden

30 maart 2010

Kies voor verstandige ontwikeling Nieuwveenselanden

Tussen nu en 2030 moet er ten noorden van Meppel een nieuwe wijk ontstaan, de Nieuwveenselanden. De gemeente is hard bezig met plannen voor de ontwikkeling van deze wijk.

Volgens de huidige plannen moeten er 3000 woningen komen met een verhouding koop/huur van 55/45%. Dat betekend dus 1650 koop- en 1350 huurwoningen.

Hier moet meteen de kanttekening worden bijgeplaatst dat directeur Hetzer van Houten van Stichting Woonconcept onlangs heeft aangekondigd dat als Woonconcept financieel moet gaan bijdragen aan de Vogelaarwijken, er 300 tot 400 huurwoningen minder gebouwd kunnen worden.

SP Meppel vraagt zich af dit verstandig is. Tegen de tijd dat de nieuwe wijk “af” is heeft de vergrijzing hard toegeslagen en in 2030 zal er een terugloop van de bevolking te zien zijn in grote delen van Nederland. Het lijkt de SP Meppel daarom logischer om te investeren in woningen die levensloop geschikt zijn c.q. ouderenwoningen en in meer sociale woningbouw.

Een wachttijd van 4 jaar voor een huurwoning drijft mensen in de armen van hypotheek verstrekkers en iedereen weet dat het steeds moeilijker wordt voor starters om een hypotheek te krijgen.

Hierbij zouden wij graag de volgende opmerking willen plaatsen; een koopwoning heeft slechts waarde als hij te verkopen valt. Bij een sterk vergrijzende en teruglopende bevolking zal er over 20, 30 jaar een groot overschot aan koopwoningen zijn. Dat houdt in dat tegen de tijd dat mensen hun hypotheek hebben afbetaald, zij de waarde van hun woning dramatisch zien dalen.

Laat Stichting Woonconcept doen waarvoor ooit de Meppeler Woningstichting is opgericht: Het bouwen van betaalbare sociale huurwoningen die gebouwd zijn op de toekomst van Meppel.