SP Meppel: Behoud bibliotheek in Nijeveen

20 september 2011

SP Meppel: Behoud bibliotheek in Nijeveen

Louise Smits en Kees van Leeuwen hebben namens SP Meppel een brief naar de Meppeler Courant over de voorgenomen sluiting van de bibliotheek in Nijeveen. De SP is van mening dat een bibliotheek een basisvoorziening is die in iedere woonkern thuis hoort. Vandaar dat de SP de raad oproept om dit voornemen nogmaals te heroverwegen. Louise Smits, voorzitster van SP Meppel: 'Een dorp met de omvang van Nijeveen heeft recht op goede voorzieningen. Niet alleen is een bibliotheek goed voor de leefbaarheid van een leefgemeenschap, ook is het goed voor de ontwikkeling van kinderen en helpt het mensen om zich te ontwikkelen op het gebied van taal. Al met al genoeg reden om een bibliotheek te willen behouden voor een plaats als Nijeveen.'

De hele brief is hier te lezen:

In de krant van vrijdag 5 september jl. stond dat de sluiting van de bibliotheek in Nijeveen onafwendbaar is. De gemeentelijke subsidie is niet genoeg om beide vestigingen van de bibliotheek stichting in Meppel/Nijeveen in stand te kunnen houden. Dus moet de vestiging in Nijeveen dicht en wordt de ruimte in Meppel waarschijnlijk ingekrompen. Het subsidiebedrag dat de gemeente uitkeert lijkt hoog, nl. 565.000 euro. Een heel groot deel gaat echter op aan de huur die de stichting voor beide lokaties aan de gemeente terug moet betalen. En daardoor blijft er voor de exploitatie onvoldoende over waarmee het structurele tekort van anderhalf ton kan worden opweggewerkt.

Het lijkt de SP dat de gemeente boter op het hoofd heeft. Het bericht van de sluiting van de bibliotheek is in de gemeenschap in Nijeveen als een bom ingeslagen. Er lijkt ook geen gelijkwaardig alternatief aan huisvesting voorhanden te zijn. De bibliotheek in een kleine kern als Nijeveen heeft een centrale, bindende functie die veel verder reikt dan een uitleenfunctie.

Denkt de gemeente Meppel nu heus dat de ouders in Nijeveen straks allemaal met hun kinderen naar Meppel zullen gaan? Of dat kinderen op hun eigen houtje die fietstocht dan maar moeten maken. De oudere inwoners van Nijeveen zullen hun loopje naar de bibliotheek ook missen, zeker als ze van het openbaar vervoer afhankelijk zijn. Want dan is ook Meppel ver.

Het zou mooi zijn als de gemeente raad van Meppel zou overwegen om de huisvestingkosten die zij aan de bibliotheekstichting ten laste brengt zodanig te verlagen, dat de vestiging in Nijeveen open kan blijven. Tenslotte blijft de bijdrage van de gemeente al 25% achter bij de norm die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft vastgesteld voor bibliotheken. De bibliotheken in Meppel en Nijeveen doen het dus allang met minder. De immateriƫle waarde van het beschikken over een centrale bibliotheekfunctie is nauwelijks in geld uit te drukken, en het verlies daarvan ook niet. Maar reken maar, dat die schade groot zal zijn. Zo hebben bij voorbeeld kinderen die al vroeg leren met boeken om te gaan daar enorm veel gemak van bij hun studies.

De SP roept de raad van Meppel op om niet te snel definitief te beslissen dat de bibliotheek te Nijeveen dicht moet. Wees je als gemeente ervan bewust dat het beschikken over een goede bibliotheek als voorziening een van de pijlers is in je cultureel beleid en laat dat dan ook blijken. De gemeenschap in Meppel maar ook met name in de inwoners van Nijeveen zullen je dankbaar zijn.

Louise Smits
Kees van Leeuwen