Manifestatie "Armoede Werkt Niet"

7 januari 2012

Manifestatie "Armoede Werkt Niet"

De SP Meppel is zaterdag 10 december jl met 3 bestuursleden en 1 lid naar de manifestatie ‘Armoede Werkt Niet’ in de Brabanthallen te Den Bosch geweest. Deze manifestatie werd georganiseert door de SP, de PvdA, de ABVAKABO, de Bijstandsbond, FNV Bondgenoten, Wajong Centraal, Platform Verontruste Ouders en vele andere organisaties. Er was vervoer geregeld voor de mensen die deze manifestatie wilden bezoeken. Meppel was opstapplaats voor meerdere afdelingen en organisaties. Vertrek van de bus stond gepland om 09:45 uur met aankomst in Den Bosch tussen 12:00 en 13:00 uur. Zoals voorspelt was de bus er 10 minuten eerder, Reestmond O.R. lid Henk Twerda kwam aanlopen toen de bus er al was. Na een reis van ruim 2 uur kwamen we aan bij de Brabanthallen in Den Bosch.

Bij de Brabanthallen aangekomen viel meteen de drukte op. Er stonden al tientallen bussen. We werden naar een hal verder op het terrein geleidt. Deze keer niet in de hal direct aan de parkeerplaats. Voor de ingang van de hal stonden medewerkers van de SP actieborden en handschoenen voor de handschoenactie uit te delen. In de maanden vooraf gaande aan de manifestatie is in het hele land een handschoenactie georganiseerd door de SP. Het publiek kon zijn ongenoegen met het huidige beleid weergeven door een handschoen te tekenen. Dit heeft geresulteerd in het aantal van 126.500 handschoenen dit getekend zijn.

Om 1 uur ’s middags werd gestart met het programma voor die dag. Voor een goed gevulde zaal met rond de 6500 bezoekers trok een keur aan sprekers en artiesten voorbij. Voor het aan elkaar praten van het programma was Carry uitgenodigd. Als sprekers waren Agnes Jongerius en Job Cohen uitgenodigd alsmede Emiel Roemer. Jan Marrijnissen heeft in drie sessies direct gedupeerden van de huidige plannen geintervieuwd. Hieruit kwam naar voren dat de huidige plannen ingrijpende veranderingen teweeg brengen en niet in positieve zin. Ook Staatssecretaris Krom van Sociale Zaken heeft het zich op het podium gewaagd. Het was voor deze bewindsman moeilijk om zijn toespraak te houden. Onder luid protest van de aanwezigen probeerde de staatssecretaris het beleid te verduidelijken en uit te leggen. Hij beloofde 0 personen achter de geraniums. Hoe de regering op SW bezuinigen wil en toch 0 banen verlies werd niet duidelijk. Na zijn toespraak kreeg de Staatssecretaris de ruime 126.500 getekende handschoenen en een geranium aangeboden.

Als laatste in de rij kwam Emile Roemer op het poduim. Na de niet goed gevallen toespraak van staatssecretaris Krom kwam de stemming er weer vlot in. Emile Roemer zei dat we in 2012 gewoon door gaan, met protest tegen de voorgenomen bezuinigingen. Nederland, een van de rijkste landen van Europa, moet een veel socialer beleid voeren en de zwakkeren van de samenleving meer moeten steunen.
Voor een laatste keer werden de veel gehoorde actie leuzen: ‘Armoede werkt niet’ en ‘actie, actie, actie’ nog een laatste keer gescandeerd en werd de manifestatie afgesloten.

Rond 17.40 waren we terug in Meppel, vroeger dan verwacht. Ter afsluiting, onder het genot van een borrel, hebben we als bestuursleden vastgesteld, dat het een geslaagden actiedag was geweest.

Bestuurslid Johan Buwalda ook namens Voorzitster Louise Smits en bestuurslid Harry Luehof.