Crisis of huichelarij

17 maart 2012

Crisis of huichelarij

CrisisDe regering weet het zeker: er zijn een crisis en een recessie in Nederland. We moeten € 18 miljard bezuinigen en mogelijk ook nog eens € 10 miljard of meer. Het klinkt heel serieus, maar is het dat wel? Wat velen helemaal niet weten, is dat in Nederland rare dingen gebeuren. Multinationals en popbands met een postbusadres in Nederland, de meeste in Amsterdam, betalen maar 2 % belasting. Samen betalen ze € 16 miljard minder dan vergelijkbare Nederlandse bedrijven en popbands die veel verdienen. Bedrijven als Shell betalen in Nederland maar 5 % belasting, andere bedrijven 25 %. Raar toch, in één land verwacht men één belastingwet, in Nederland niet.

Eerlijke concurrentie, is alle bedrijven met winst dezelfde belastingen. De regering komt er toch mee weg. Geen rechtszaken, het zal dus juridisch legaal geregeld zijn. Koopkracht is de motor van onze economie. Juist op sociale zaken bezuinigen, verlaagt de koopkracht. Op Sociale Werkplaatsen bezuinigen levert een begeleidingssubsidie wat op. Er verdwijnen wel 60.000 tot 70.000 banen, er staan geen banen open, dus belanden ze in de WW. Een ander potje en met vrijwel dezelfde kosten, waar mensen met een beperking nu werken. Dom beleid dat de kosten alleen maar verschuift. De bezuinigingen werken niet zegt het Centraal Plan Bureau. Bij geld tekort kan men ook kiezen voor meer geld vangen. Als multinationals, rijke buitenlandse popbands en grote bedrijven 2 % meer belasting betalen, dan levert dat € 30 miljard op in 2013. Dan blijft Nederland binnen de norm van 3 % begrotingstekort. Shell en andere bedrijven mogen miljarden euro’s winnen in Nederland, is het dan teveel gevraagd dat zij de economie helpen met eerlijke belasting? Denk hier maar eens over na als u ze in het nieuws over bezuinigen hoort praten.

Johan Buwalda
Bestuurslid SP Meppel