Is een zebrapad schijnveiligheid?

5 maart 2012

Is een zebrapad schijnveiligheid?

De gemeente Meppel, de wegbeheerder, heeft besloten om de zebrapaden die in de gebieden lagen die herbestraat zijn niet terug te laten komen. Op de vraag waarom ze niet terug komen is het antwoord, dat het maar “schijnveiligheid” zou zijn.

Het onderstaande artikel is tot stand gekomen in samenwerking met V.V.N., afdeling Altena.

Moet u de voetgangers voor laten gaan ?

Ja !

Voetgangers bij/op een zebrapad hebben altijd voorrang.

Bij een zebrapad moeten bestuurders altijd overstekende voetgangers voor laten gaan. Een zebrapad wordt aangegeven met een streepmarkering.

Het succes van een zebrapad valt of staat met het gedrag van de automobilist.
U, als automobilist, bent verplicht om te stoppen wanneer een voetganger bij een zebrapad aanstalten maakt om over te steken.
Ook aan voetgangers gelijkgestelde weggebruikers zoals bestuurders van gehandicapten voertuigen en personen met een fiets, bromfiets, kruiwagen, kinderwagen, invalidenwagen of een ander klein voertuig, die over willen steken op het zebrapad, geldt deze regel van voor laten gaan.

Op het niet voor laten gaan van voetgangers staat een boete van € 130,00.

Wist u dat bestuurders ook altijd voorrang moeten verlenen aan personen die zich moeilijk voort bewegen en blinden of slechtzienden met een blinde geleide stok.
Denk bij personen die zich moeilijk voortbewegen ook aan een persoon met een rollator.

Deze regel geldt niet alleen op zebrapaden, maar overal.

Echter de wegbeheerder zelf beslist of deze een zebrapad in een bepaalde situatie aanbrengt of zoals u beschrijft terug laat komen na een herbestrating.

Wat genoemd wordt als dat het ‘schijnveiligheid’ zou zijn kan men zich wel iets bij voorstellen. Maar dat moet u niet toeschrijven aan het zebrapad of uitvoering daarvan maar aan de weggebruiker die er niet op de juiste manier mee omgaat.

Het is zoals het artikel beschrijft dat de bestuurders de voetgangers die oversteken of kennelijk willen oversteken voor moet laten gaan, Echter de ervaring leert dat heel veel bestuurders (gelukkig niet allemaal) hier totaal geen boodschap aan hebben en hun snelheid zo danig hoog houden dat tijdig stoppen onmogelijk is.

De overstekende voetgangers, denk hierbij vooral aan kinderen en ouderen, gaan er vanuit dat zij veilig over kunnen steken maar heel vaak moeten rennen of springen voor hun leven. U mag niet vergeten dat kinderen een totaal andere belevingswereld in het verkeer hebben dan wij als volwassenen, de mogelijkheid om afstand en nadering snelheid te inschatten is voor deze groep weggebruikers niet of nauwelijks aanwezig.

Onder de Tab Meldpunt, aan de linkerkant van pagina, kunt u een door u geconstateerde onveilige verkeerssituatie aangeven.

Wim van der Kolk, VVN, Afd. Altena
wimvdkolk@hetnet.nl