Werkbezoek Voedselbank

29 juli 2012

Werkbezoek Voedselbank

Dinsdag 10 juli 2012 heeft de SP Meppel een bezoek gebracht aan de Stichting Voedselbank Zuidwest- Drenthe, uitgiftepunt Meppel. De vrijwilligers van het uitgiftepunt Meppel hebben op deze avond een presentatie gegeven over de voedselbank en de problematiek waar zij mee werken. In de presentatie kwam naar voren dat de Voedselbank afhankelijk is van giften. Zelf koopt de Voedselbank niets. Wel zijn er financiën nodig om transportmiddelen, gebouwen en de nutsvoorzieningen te betalen.

Armoede kan iedereen treffen.

In Nederland leeft een toenemend aantal mensen in armoede. Door werkeloosheid, gezondheidsproblemen, schulden of andere oorzaken. Vaak stapelen problemen zich op. Armode kan iedereen treffen: ouderen, jongeren, alleenstaanden, gezinnen met kinderen. Het overkomt hoogopgeleiden net zo goed als kansarme mensen.

Wat doet de voedselbank?

De St. Voedselbank Zuidwest-Drenthe wil de gevolgen van armoede in de regio helpen bestrijden. Daartoe zamelt de voedselbank levensmiddelen in bij producenten, distributeurs en winkeliers. Het gaat om goede kwalitatief goede voedingsproducten, die om een bepaalde reden niet verkocht kunnen worden.
Bijvoorbeeld omdat:
- het product uit het assortiment verdwijnt;
- de voorraad te groot is;
- de verpakking niet helemaal in orde is;
- de THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot) te dichtbij is.

Deze producten zijn van grote waarde voor cliënten van de voedselbank!
Zo draagt de voedselbank tegelijkertijd bij aan het optimaal benutten van kostbare voedingsmiddelen.

Noodhulp!

De voedselbank geeft uitsluitend noodhulp aan huishoudens die een steuntje in de rug kunnen gebruiken en die voldoen aan de landelijk vastgestelde criteria.
Deze huishoudens ontvangen twee keer per maand een voedselpakket.

Helpt U de voedselbank helpen?

De voedselbank werkt uitsluitend met vrijwilligers en heeft geen winstoogmerk.
Hoe kunt U meehelpen?
- Leveren van voedingsproducten waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum nog niet is verstreken
- Aanbieden van goederen of diensten, zoals transportmiddelen en onderhoud daarvan; verzekeringen; verpakkingsmateriaal; kantoorartikelen; ruimte voor opslag en inpakken.
- Financiële bijdrage of nalatenschap voor de voedselbank.
- Donateur worden van de voedselbank.
- Vrijwilliger worden bij de voedselbank; er zijn verschillende functies, van screenen, sorteren tot besturen en PR-werkzaamheden.
Vraag naar de mogelijkheden bij het steunpunt in uw omgeving.

Waar is de voedselbank te vinden?

De St. Voedselbank Zuidwest – Drenthe heeft de volgende steunpunten en/of uitgiftepunten*:

Hoogeveen 06 12 82 47 61
hoogeveen@voedselbankzuidwestdrenthe.nl
Meppel 06 38 10 96 66
meppel@voedselbankzuidwestdrenthe.nl
Westerveld 06 38 10 96 66
westerveld@voedselbankzuidwestdrenthe.nl

*Ook voor cliënten uit gemeente De Wolden

Een van de belangrijkste problemen waar men nu mee worstelt, is de huisvesting.
Het pand waar de voedselbank in Meppel op dit moment, 10 juli 2012, gevestigd is, wordt gehuurd van een bouwbedrijf. Door economische omstandigheden wordt dit pand op de markt gebracht voor verkoop. Er zijn binnen de voedselbank geen middelen om dit pand te kopen.