SP en ChristenUnie organiseren forumavond over verkeerssituatie binnenstad Meppel

12 november 2012

De ChristenUnie en SP organiseren een forumavond over de verkeerssituatie in het centrum van Meppel. Op 27 november zullen wethouder Ton Dohle, Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en ANBO hierover in gesprek gaan. Iedereen die wil meepraten is daar van harte voor uitgenodigd. De avond begint op 27 november om 20.00 uur in de Plataan met een inloop vanaf 19.30 uur.

Kruispunt Kleine Oever

De avond wordt georganiseerd naar aanleiding van de vele signalen die de SP en ChristenUnie te horen hebben gekregen over de huidige verkeerssituatie in Meppel. Aangezien de partijen van mening zijn dat die serieus moet worden genomen en de gemeente deze signalen ook te horen moet krijgen, worden alle betrokkenen bij elkaar gebracht.

Veel te doen om Shared Space
Iedereen die regelmatig in het centrum van Meppel komt, weet inmiddels dat de verkeerssituatie gewijzigd is. De zebrapaden zijn weggehaald en door het gelijkwaardig maken van de kruisingen is de duidelijkheid die er was toen het nog voorrangskruisingen waren, verdwenen.

De gedachte hierachter is dat wanneer de maximumsnelheid 30 kilometer is en iedereen dezelfde weg gebruikt, langzame verkeersdeelnemers de snellere verkeersdeelnemers zullen afremmen. Hierdoor zouden zebrapaden niet meer nodig zijn. In theorie werkt het nieuwe systeem, dat ‘shared space’ wordt genoemd, perfect. Maar of dat in de praktijk ook zo is? Veel inwoners van Meppel geven aan dat zij zich niet meer veilig voelen bij het oversteken.