Geslaagde forumavond ChristenUnie SP over verkeer.

2 december 2012

Geslaagde forumavond ChristenUnie SP over verkeer.

Op dinsdag 27 november 2012 hebben ChristenUnie en SP in cultureel centrum 'De Plataan' een forumavond georganiseerd over de verkeerssituatie in de binnenstad. Er zijn 42 mensen op deze forumavond afgekomen.
De leden van het forum zijn:

• Ton Dohle, wethouder gemeente Meppel,
  • Rik Oppedijk, verkeersdeskundige gemeente Meppel,
  • Kees Alberts, van Veilig Verkeer Nederland,
  • Johan de Vries, van de Fietsersbond,
  • Gert Stam, gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in de gemeente Meppel,
  • Louise Smits, van de SP leidt het forum.
Het forum

Deze forumavond begint om 20.00 uur met een korte inleiding door Gert Stam met een PowerPoint presentatie over de verkeerssituatie in de binnenstad en de knelpunten. Hierna komen de andere leden van het forum aan het woord, waarna iedereen in de zaal de gelegenheid krijgt om vragen te stellen aan de leden van het forum.

Shared space; theorie en praktijk

Rick Oppedijk geeft met een PowerPoint presentatie uitleg over het begrip ‘shared space’. De essentie van ‘shared space is dat de langzame verkeersdeelnemers de snellere verkeersdeelnemers afremmen. De hele binnenstad is een 30 kilometerzone. Door de wegen zo in te richten dat de verkeerssituatie onoverzichtelijk wordt, dwingt de gemeente de automobilisten om langzamer te rijden, want als mensen onzeker zijn over wat ze moeten doen gaan zij daardoor langzamer rijden. Daarom laat men de verkeersdeelnemers ‘zelf nadenken’, in plaats van doormiddel van verkeersborden ‘voor de verkeersdeelnemers te denken’. Veel mensen voelen zich niet meer veilig door deze onoverzichtelijkheid. De onoverzichtelijkheid van de verkeerssituatie waarover veel mensen klagen is echter precies wat de gemeente Meppel wil. Veel aanwezigen voelen zich als voetganger of fietser niet veilig en kunnen er geen begrip voor opbrengen dat men bewust een gevoel van onveiligheid creëert om er voor te zorgen dan mensen daardoor voorzichtiger worden.
Goed bezochte avond
De cijfers lijken de wethouder gelijk te geven, aangezien er weinig ongelukken gebeuren. Vanuit de zaal wordt gewezen op een groot aantal bijna ongelukken, die mooi buiten de officiële cijfers blijven, maar wel een bewijs zijn van de grote risico’s die zij ervaren. Sommigen vergelijken het theoretisch mooi klinkende verhaal over ‘shared space’ met sprookjes. Rik Oppedijk legt uit dat de normale verkeersregels zoals voorrang geven aan bestuurders van rechts en de verplichting om zoveel mogelijk rechts te blijven rijden, blijven gelden bij inrichting van de binnenstad volgens het concept van ‘shared space’. Dit is nu juist een van de grote kritiekpunten op deze inrichting van de binnenstad. De ervaring van veel mensen uit de zaal is juist dat wanneer de klinkerbestrating op een verkeersweg een voortzetting lijkt van het voetgangersgebied, de voetgangers zich daarnaar gaan gedragen. Kees Alberts van VVN merkt op dat ‘shared space’ een filosofie over het gedrag is, maar dat dit geen principe is voor veilige inrichting van verkeerswegen. Johan de Vries van de Fietsersbond is van mening dat het mogelijke haastgevoel van automobilisten en fietsers en de ergernis over de onduidelijkheid in de praktijk kan leiden tot gedrag dat veel onveiliger is dan dat het volgens de theorie van ‘shared space’ zou moeten zijn, en dat fietsers en voetgangers als zwakkere verkeersdeelnemers dan in het nadeel zijn. Een van de aanwezigen noemt de rand van zwarte klinkers bij de kruising van Blekerseiland, Brouwerstraat en Grote Oever als voorbeeld van een inrichting van de weg die iets anders suggereert dan wat de verkeersregels zijn. Een rand van zwarte klinkers wekt de indruk dat de Grote Oever en de Brouwerstraat samen een weg zijn die een bocht maakt, en dat het Blekerseiland een zijweg met een lagere status is, wat bestuurders er toe kan verleiden om voorrang te nemen waar zij geen recht op hebben. Johan de Vries vraagt hierbij ook aandacht voor de positie van de scootmobiel in het verkeer die vaak wordt vergeten. Karin Berman merkt op dat de verkeerslessen die mensen hebben gevolgd niet meer aansluiten op de inrichting van het verkeer volgens ‘shared space’, en daarom achterhaald zijn. Dit leidt tot een uitgebreide discussie over het belang van goede verkeerslessen aan de scholieren.

Zebrapaden

Bij de onduidelijkheid die veilig gedrag moet bevorderen hoort ook dat er geen zebrapaden meer zijn. Hierover lopen de emoties soms hoog op. Mensen in de zaal klagen er over dat zij erg lang moeten wachten voordat zij kunnen oversteken, met als gevolg dat zij zich genoodzaakt voelen om een oversteek te ‘wagen’ waar zij zich zelf niet veilig bij voelen. Dit is voor bewoners van het Blekerseiland een grote ergernis. Kitty Nijenhuis, voorzitter van ANBO Meppel legt uit waarom de verwijdering van de zebrapaden voor ouderen een groot probleem is, Veel ouderen zijn niet in staat snel te lopen en hebben rustig de tijd nodig voor een oversteek. Het gevoel van onveiligheid jaagt hen op tot een snelheid bij het oversteken die niet verantwoord is bij mensen die slecht ter been zijn. Kees van Leeuwen ziet regelmatig dat ouderen tussen de geparkeerde auto’s staan, waar automobilisten hen slecht kunnen zien, voordat zij de oversteek wagen. Volgens hem missen zij de vijf meter waar men bij een zebrapad niet mag parkeren. Wethouder Dohle wijst op de feitelijke cijfers die aangeven dat de 30 kilometerzones zonder zebrapaden niet onveiliger zijn dan (50 kilometer)wegen met zebrapaden en meldt dat de meeste ongelukken met voetgangers juist op zebrapaden plaatsvinden. Karin Berman vindt het een onzinnige vergelijking om een 30 kilometerweg zonder zebrapaden te vergelijken met een 50 kilometerweg met zebrapaden. Zij is er van overtuigd dat men een andere uitkomst krijgt, wanneer men een drukke 30 kilometerweg met zebrapaden vergelijkt met een drukke 30 kilometerweg zonder zebrapaden. Mies de Lange (eigenaar van de kledingwinkel Juffrouw Ooievaar) heeft in korte tijd 480 handtekeningen ingezameld voor het (opnieuw) aanleggen van de zebrapaden in de binnenstad en zij biedt deze aan de wethouder aan. Wethouder Dohle zegt toe dat hij met een reactie op deze petitie komt.

Autoluwe binnenstad en winkelstraat Hoofdstraat/Zuideinde

Kees Alberts van Veilig Verkeer Nederland verbaast zich er over dat er nog steeds autoverkeer mogelijk is door het zuiden van de hoofdstraat en het Zuideinde. Volgens hem kan dit een prachtige winkelstraat zijn als men het autoverkeer hieruit weert. Mies de Lange (eigenaar van de kledingwinkel Juffrouw Ooievaar) heeft 375 handtekeningen ingezameld voor een autoluwe binnenstad die zij aan de wethouder overhandigt. Zij legt uit dat zij dagelijks bijna ongelukken ziet in deze winkelstraat en wijst op risico’s van de combinatie van het drukke auto en vrachtautoverkeer met fietsers die zich niks aan trekken van het eenrichtingsverkeer in het zuidelijke deel van de Hoofdstraat. Zij merkt op dat de huidige situatie leidt tot de ‘verpaupering van het Zuideinde’. Wethouder Dohle zegt bij het in ontvangst nemen van deze petitie dat Mies de Lange volgens hem eigenlijk gelijk heeft en dat het college zelf ook heeft voorgesteld om autoverkeer uit de zuidkant van de hoofdstraat en het Zuideinde te willen weren, maar dat de gemeenteraad dit heeft tegengehouden.
Aan bieden van de petitie.
Wethouder Dohle herinnert de aanwezigen aan de intensieve lobby van de Meppelers Handels Vereniging tegen het sluiten van het Zuideinde en het zuidelijk deel van de Hoofdstraat voor autoverkeer. Jan Meijer van de Meppeler Handels Vereniging laat zich door deze opmerking van de wethouder echter niet verleiden tot een reactie. De petitie van Mies de Lange brengt wethouder Dohle ‘in verleiding’ om het voorstel om van de zuidkant van de hoofdstraat en het Zuideinde voetgangersgebied te maken opnieuw aan de gemeenteraad voor te leggen. Gert Stam interpreteert dit als een toezegging en geeft aan dat blij is met deze toezegging.

Handhaving

Uit de klachten over te hard rijdende auto’s blijkt dat er controle op de snelheid nodig is. Wethouder Dohle geeft aan dat hij hierover wel met de politie spreekt, maar dat de politie haar eigen prioriteiten stelt. Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid, die 60 kilometer was toen er nog 50 km gereden mocht worden nu is gedaald tot iets boven de 30 km, sinds er nog maar 30 km gereden mag worden. De klachten over het gevoel van onveiligheid bij het oversteken van de weg houden verband met de overtredingen van de maximumsnelheid. Maar de klachten gaan niet alleen over auto’s, ook fietsers houden zich vaak niet aan de regels. Veel fietsers trekken zich niks aan van het eenrichtingsverkeer in het zuidelijke deel van de Hoofdstraat, en ook bij Albert Hein snijden fietsers tot ergernis van veel voetgangers vaak een stuk af over een pad dat duidelijk voor voetgangers is bedoeld.

Slot

Om 22.15 uur zij alle vragen vanuit de zaal beantwoord en bedankt Louise Smits de aanwezigen in het algemeen en de forumleden in het bijzonder voor hun inbreng. Zij overhandigt de gasten in het forum en de indiener van de petities met handtekeningen een fles wijn als dank. Wethouder Dohle zegt toe dat hij de inbreng meeneemt naar het college en dat hij een antwoord geeft op beide petities.