T U N N E L V I S I E

3 december 2013

T U N N E L V I S I E

Er is op dit moment veel rumoer over twee fietstunnels in Meppel. De ene tunnel bestaat maar lekt, de tweede is ingepland maar niemand weet waar. De lekkende fietstunnel naar de Berggierslanden is afgesloten wegens onverminderd wateroverlast. Nu lekt die tunnel al af en aan vanaf zijn bestaan. Dat lekken is zelfs de oorzaak geweest van een dodelijke val, toen het lekkende water bevroren was. De gemeente heeft onderzoek laten doen naar een oplossing. Het advies dat de gemeente heeft ontvangen, wil ze niet opvolgen omdat het te duur is. Hoe duur is een mensenleven? Wie geeft garantie dat de goedkopere oplossing van het aannemersbedrijf waar de gemeente de voorkeur aan geeft, gaat werken. We moeten kennelijk weer een winter afwachten voor het antwoord op die vraag. Want er wordt pas na de winter aan gewerkt. Het antwoord op de vraag is dan meteen “beproefd”. Klinkt misschien cynisch, maar dat is de afweging van de gemeente ook. Die ruikt benauwd naar spruitjes, naar blikverenging, naar de huishoudportemonnee. De Engelsen hebben hier een mooie uitdrukking voor: “penny wise, pound foolish”.

Ontsluiting van de wijk

Maar de tunnel naar de Berggierslanden bestaat en is bedoeld als een belangrijke ontsluiting voor die wijk. Die daar toch al niet erg rijk van voorzien is. Ook in de planning daarvoor heeft de gemeente de hand op de knip gehouden. Woont er nou geen een gemeenteambtenaar in die wijk? Die uit eigen ervaring kan aangeven hoe dit op spitstijden werkt; al dat verkeer door de Rembrandtlaan of via de Randweg of een ommetje via de Europaweg. De SP vindt dat hier sprake is van onverschillig zo niet onzorgvuldig bestuur. De gemeente heeft kennelijk moeite met het ontsluiten van wijken, kijk maar naar de Oosterboer, ook zo’n zuinig geval. Maar daarover een andere keer.

En dan

Wie dagelijks op perron 3 van het station van Meppel staat, kan volgen hoe snel de bouw van de onderwijscampus in Ezinge opschiet. Die klus is in het voorjaar wel af, denken wij. Dagelijks wordt de spoortunnel door jeugd gebruikt als een snelle route. De treinreizigers ondervinden hier overlast van. Waar blijft de beloofde fietstunnel naar de campus? Er is besloten dat die er komt, maar waar blijft nog even onbekend. Daarover is nog geen besluit gevallen. De huidige toestand kan dus nog even voortduren. De mogelijkheid om samen met PRORAIL een tunnel bij het busstation aan te leggen, heeft de gemeente indertijd in al haar wijsheid afgewezen als te duur. En nu komt de gemeente op de koffie. Een mogelijke oplossing in de bocht van de Reestlaan wordt genoemd, alleen komt die waarschijnlijk aan de andere kant uit op gebied van Staphorst. Daar hangt vast een prijskaartje aan of een wederdienst? Bovendien, zo wordt gefluisterd, komt een tunnel daar te ver van het station te liggen. De jeugd die vanuit noord komt kiest waarschijnlijk dan toch voor de makkelijkste oplossing via de spoortunnel.

De SP vraagt zich met stijgende verbazing af, waarin een gemeente klein kan zijn. De hele situatie begint zo langzamerhand te lijken op een drama waar geen eind aan komt met een gemeenteraad die dit laat gebeuren. Die lijkt te verkrampen zodra het woord “tunnel” valt. Moeten we terug naar een beveiligde spoorwegovergang? Een fietsbrug over het spoor bij voorbeeld naast het fietsenplatform? Dat lijkt op dit moment nog een haalbare oplossing. En misschien ook de meest goedkope.

De SP hoopt dat het bestuur van Meppel zich kan losmaken van haar tunnelvisie en wil graag meedenken in het vinden van oplossingen.

Louise Smits, voorzitter SP Meppel