SP Drenthe’s nieuwjaarsreceptie.

18 januari 2014

SP Drenthe’s nieuwjaarsreceptie.

De Statenfractie van de SP in de provincie Drenthe had alle leden van de SP in Drenthe uitgenodigd in de gebouwen van RTV Drenthe in Assen voor een nieuwjaarsreceptie. Er was een mooi programma opgesteld waarin een rondleiding door de studio’s van RTV Drenthe was opgenomen. Daarnaast werden de kandidaat raadsleden van de drie gemeentes die in Drenthe voor de SP mee doen aan de gemeenteraadsverkiezingen geïnterviewd door het 2e kamerlid Farshad Bashir. Na het officiële gedeelte was er nog een gezellig samen zijn om elkaar een gelukkig en gezond nieuwjaar te wensen met een hapje en een drankje.

We werden welkom geheten door Ko Vester namens de staten fractie van de SP in Drenthe. Ook enige vertegenwoordigers van andere politieke partijen werden welkom geheten. Het eerste uur van het programma werden de aanwezigen in twee groepen van rond de 25 mensen rondgeleid door het gebouw van de RTV Drenthe. De redactie kamer werd bezocht waar dagelijks de journalisten hun werkzaamheden uitvoeren. Deze was opgedeeld in verschillende disciplines. Een is plaats voor de eindredacteur en de journalisten die dagelijks het nieuws verzorgen voor de radio, televisie, kabelkranten en internetsites.

Daarna werd de technische ruimte bezocht waar de technicus zijn werkzaamheden verrichtte voor de directe uitzending die plaats vond op het moment van de rondleiding. Heel veel is tegenwoordig gedigitaliseerd maar de draaitafels voor de vinylplaten maakt nog steeds deel uit van de technische installatie. De radio- en televisiestudio zijn ruimtes die losstaan van het gebouw waarin in ze geplaatst zijn. Er zijn zo geen verstoringen van buiten af in de studio waar te nemen.

De televisiestudio in zo gemaakt dat er diepte wordt weergegeven in het decor. Het heeft enkele lichte kleuren voor een goede weergave tijdens de uitzendingen. Ook zijn er energiezuinige lampen opgehangen in de tv studio die veel licht geven maar de studio niet opwarmen. Tijdens de rondleiding heerste er een normale temperatuur in de studio terwijl het licht al geruime tijd brandde.

Na de rond leiding was het gesprek met de toekomstig raadsleden op het programma. Dit gedeelte werd geleid door Farshad Bashir. De lijsttrekkers en de daarna volgende personen die op de tweede en derde plaats op de lijst staan werden door Farsad aan de tand gevoeld over de acties en verwachtingen voor de verkiezingen. Het betrof personen uit de gemeente Assen, de gemeente Hoogeveen en de gemeente Meppel. In Assen en Hoogeveen wordt al deelgenomen in de gemeenteraden. In de gemeente Meppel wordt voor het eerst meegedaan aan de gemeenteraadverkiezing.

Na deze interviews was het tijd voor het gezellige gedeelte van de bijeenkomst. Dit werd een heel gezellig deel van de middag.

Harry Luehof

Bestuurslid SP Meppel