17 maart 2014

De SP komt eraan.

Bij de verkiezingen voor de gemeenteraad doet de SP in Meppel voor de eerste keer mee. We zijn nieuw, dus jonkies, maar ook weer niet. De afgelopen jaren heeft de SP zich regelmatig op zaterdag in het Centrum gestaan. We hebben pamfletten uitgedeeld, sponsjes, en pennen.

We hebben inwoners naar hun mening gevraagd over de voedselbank, de verkeersveiligheid, het ophalen van het vuil en het ziekenhuis. We hebben soep uitgedeeld tegen koude handen en lege magen.  We hebben voor de Plataan gestaan en geroepen dat Scala moest blijven.

We hebben geluisterd naar heel veel mensen en evenzo vaak uitgelegd waar de SP voor staat.

De SP heeft inspraakavonden georganiseerd waar de inwoners van Meppel informatie konden halen en brengen.

Waarin onderscheidt de SP zich van andere partijen? Want die doen al dit soort zaken ook. Dat is zo.

Op straat negeren veel inwoners van Meppel ons al die linksen en is dat voor de andere helft vasn Meppel juist de reden om met ons in gesprek te gaan.

Links/rechts, wat is het verschil?

Allereerst de toon. De SP praat niet over maar met, wij luisteren en proberen wat we horen te vertalen in daden, acties, voorstellen.

Vervolgens het geld. De SP vindt dat het geld dat de belastingbetaler aan de Staat betaalt, niet over de balk mag worden gegooid. Meppel heeft er nogal een handje van te investeren in prestigeprojecten zoals het tegengaan van overgewicht. Behoud van gymnastieklessen en schoolzwemmen was waarschijnlijk goedkoper en effectiever geweest. Geen tegengaan maar voorkomen.

Niet alleen voor vandaag Dat is de leuze waarmee de SP de verkiezingen ingaat met als rode draad 100 % sociaal. Wij willen graag samenwerken met anderen, wij willen voortstellen doen die verder reiken dan vandaag, die dus “staan” en meerdere jaren mee kunnen.

Duurzaamheid, een modewoord en een belofte. Daar gaan we voor.

Louise Smits

Voorzitter SP Meppel