SP stelt vragen over overlijden baby door sluiten verloskunde Diaconessenhuis

8 september 2014

SP stelt vragen over overlijden baby door sluiten verloskunde Diaconessenhuis

De SP fractie in Meppel heeft vragen gesteld aan het college over het bericht dat er een baby is overleden en dat de sluiting van de afdeling verloskunde volgens deskundigen daarbij medeoorzaak is. De partij wil weten welke maatregelen er worden genomen om dit in de toekomst te voorkomen en vraagt het college of ze stappen gaat ondernemen om de afdeling verloskunde naar het Diaconessenhuis terug te halen.

Fractievoorzitter Xander Topma: 'Toen er destijds sluiting dreigde voor de afdeling verloskunde hebben we meteen actie ondernomen om te proberen dit te voorkomen. We zagen de gevaren en wezen ook op de risico's die dit met zich mee zou brengen. Ondanks de kamervragen en actie in Den Haag is de afdeling verloskunde helaas toch gesloten. Deskundigen wijzen de sluiting aan als medeoorzaak voor dit sterfgeval en dat is simpelweg niet te verkroppen. We wensen de familie ontzettend veel sterkte en we verwachten snel maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen. Wat ons betreft doet het college er alles aan om de afdeling verloskunde weer terug te halen naar Meppel.'