SP Motie tegen arbeidsverdringing unaniem aangenomen

4 november 2014

SP Motie tegen arbeidsverdringing unaniem aangenomen

Tijdens de raadsvergadering van 23 oktober is een motie van de SP, die mede is ingediend door GroenLinks en Sterk Meppel, tegen arbeidsverdringing door de verplichte tegenprestatie unaniem aangenomen. In de motie wordt het college opgeroepen om een toetsingskader te ontwikkelen om zo arbeidsverdringing tegen te gaan.

Per 1 januari worden gemeenten verplicht een tegenprestatie te vragen van bijstandsgerechtigden. Nu de gemeente er niet meer aan ontkomt, is het volgens de SP nodig dat er maatregelen worden genomen om verdringing op de arbeidsmarkt tegen te gaan.

Fractievoorzitter Xander Topma: 'In andere gemeenten hebben we gezien dat de verplichte tegenprestatie tot hele gekke situaties kan leiden. Denk aan het voorbeeld waarbij iemand uit de stadsreiniging werd ontslagen omdat er te weinig werk was en vervolgens voor het behoud van zijn bijstand werd verplicht om straten te vegen. Dat is van de zotte en met deze motie zorgen we ervoor dat dit in Meppel niet kan gebeuren.'

SP Motie: Toetsingskader tegen verdringing bij verplichte tegenprestatie