SP aftrap verkiezingscampagne: Reken af!

18 januari 2015

SP aftrap verkiezingscampagne: Reken af!

Emmen. 'Tegenwoordig maakt het weer uit waar je bedje heeft gestaan. Achthonderdduizend Nederlanders blijken het eigen risico van de zorgpremie niet meer te kunnen betalen en kunnen zich dus soms niet of niet op tijd laten behandelen. Dan laat je dus bijvoorbeeld geen foto maken om te kijken of je arm wel of niet gebroken is. Dat moet echt anders. Iedereen moet mee kunnen doen in ons land', vond Emile Roemer op de Drentse SP-nieuwjaarsbijeenkomst in de Emmense dierentuin.

Foto: Machiel van Brussel / SP Meppel

Bij de provinciale verkiezingen van 18 maart is het ook tijd om af te rekenen met het kabinet, vindt de SP. De nieuwe Statenleden kiezen namelijk de Eerste Kamer. Kort na haar aantreden verloor het kabinet vanwege haar bezuinigingsbeleid veel draagvlak in de samenleving. Zonder steun in de Eerste Kamer schrompelt de basis van het kabinet verder ineen. Premier Rutte verdedigt zijn kabinet dan ook persoonlijk bij de komende verkiezingsstrijd, zo liet hij weten. Drents SP-lijsttrekker Wim Moinat: 'Deze verkiezingen vragen wij steun voor een socialer Drenthe. Ons verkiezingsprogramma is samen met onze afdelingen en
leden vastgesteld. We hebben een lijst met gemotiveerde SP-ers. Tegelijkertijd betekent een stem op de SP een rode kaart voor het kabinet'.

Foto: Machiel van Brussel / SP Meppel

Zo'n 200 Drentse SP-ers waren zaterdag bijeen bij de nieuwjaarsbijeenkomst in de dierentuin die tevens als aftrap gold voor de verkiezingscampagne. Toespraken
waren er van de drentse lijsttrekker Wim Moinat en van Emile Roemer. De drieentachtig jarige Evert Brouwer uit Schoonloo, al vele jaren actief lid, kreeg vanwege zijn verdiensten een “Zilveren Tomaat” opgespeld door Emile Roemer. Bij de ingang van de dierentuin verwees
een groter gegroeide Bartje, compleet met bruine bonen, de Drentse SP-ers bij aankomst door naar de grote zaal van 't Paviljoen.

Foto: Machiel van Brussel / SP Meppel

Roemer benadrukte nogmaals dat het water velen aan de lippen staat. 'Voor bijvoorbeeld een jongere van de praktijkschool is er nu geen kans meer op een baan
bij de WSW. Dat wordt wegbezuinigd. De toekomst een zwart gat. Of mensen met schulden. Als de regering blijft bezuinigen gaan steeds meer mensen kopje onder. Onacceptabel, terwijl het grote graaien van de top doorgaat. Een ander beleid is nu noodzakelijk', aldus Roemer.
De SP zegt daarom: “Reken af!”