SP, GroenLinks, Sterk Meppel en D66 komen met sociaal alternatief

22 januari 2015

SP, GroenLinks, Sterk Meppel en D66 komen met sociaal alternatief

Foto: SP

Tijdens de raadsvergadering over het collegeprogramma en de bijbehorende begrotingswijzigingen, presenteren de Meppeler oppositiepartijen een alternatieve begroting. In dit voorstel schrappen de vier partijen onder andere de hele bezuiniging op het sociaal domein, schroeven ze de korting op cultuur naar beneden en vinden ze ruimte om schulden af te lossen. Ook is het resultaat van de begroting zowel in 2015 als in 2018 positiever dan in het collegevoorstel. Dit is mogelijk door enkele collegeplannen weg te strepen of uit te stellen en door inkomsten realistischer in te boeken.

GroenLinks, SP, Sterk Meppel en D66 leggen uit waarom zij met een sociaal alternatief komen: 'In het collegevoorstel wordt ontzettend hard gekort op het sociaal domein. Dit betekent dat zij het geld vooral weg halen bij de jeugdzorg, WMO en dus posten als de huishoudelijke hulp. Daarnaast zijn sommige bezuinigingsvoorstellen boterzacht en is het maar afwachten wat er mee gebeurt. Wij laten zien dat je op een sociale en financieel verantwoorde manier keuzes kunt maken die goed zijn voor de inwoners en voor de gemeente.'

Positief resultaat
Naast dat de vier partijen grote waarde hechten aan de sociale voorzieningen in de gemeente Meppel, hebben ze ook oog voor de gemeentefinanciën: 'In ons voorstel hebben wij in 2015 wel een sluitende begroting en het college niet. Ook ons meerjarenperspectief ziet er beter uit. Daarnaast vinden we ruimte om één miljoen euro aan schulden af te lossen. In tegenstelling tot het college laten wij precies zien wat we wel en niet willen en waar we het geld vandaan halen. Door het zo concreet en helder mogelijk te maken, zijn onze plannen betrouwbaarder dan de uit de lucht gegrepen bezuinigingsopdrachten van het college', aldus de initiatiefnemers.