Meppel keert zich tegen kindermarketing ongezonde voeding

7 december 2017

Meppel keert zich tegen kindermarketing ongezonde voeding

Foto: SP Meppel

De gemeenteraad van Meppel heeft een voorstel van de SP aangenomen waarbij het college word opgeroepen om zich aan te sluiten bij de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Alleen VVD en de ChristenUnie stemden tegen waardoor een ruime meerderheid van de raad dit voorstel steunde.

Fractievoorzitter Xander Topma: "In Nederland hebben meer dan 300.000 kinderen onder de 13 jaar last van overgewicht. Tegelijk is 94% van de reclames gericht op het vermarkten van ongezonde voeding. Het is goed dat de Gemeente Meppel zich nu aansluit bij de Alliantie om daar iets aan te doen. De gezondheid van kinderen is belangrijker dan de winsten van bedrijven.".

Aansluiting bij de Alliantie betekent niet dat het straks verboden is om bijvoorbeeld een ijsje te eten na de avond4daagse. Dit kan de gemeente niet verbieden en dat wil de SP ook niet. "Het gaat puur om de aggressieve kindermarketing. Mensen worden absoluut niet beknot in hun keuzes maar we hoeven het ook niet te stimuleren dat bedrijven totale vrijheid krijgen om zich op beinvloedbare kinderen te richten. Het is natuurlijk gek dat we als gemeente aan de ene kant duizenden euro's steken in het in beweging krijgen van kinderen, maar het prima vinden als een fastfoodketen een sportevenement sponsort. Dat laatste zou volgens ons niet meer moeten.", aldus Topma.

De Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding is een landelijk platform dat is gericht op de lobby tegen kindermarketing van ongezonde voeding, kennisuitwisseling en het stimuleren van maatregelen om kinderen te laten opgroeien in een gezonde omgeving.

Meer informatie over de alliantie is te vinden op http://www.stopkindermarketing.nl