Verlaging eigen bijdrage WMO na voorstel SP

7 december 2017

Verlaging eigen bijdrage WMO na voorstel SP

Foto: SP

Mensen die zorg en ondersteuning van de Gemeente Meppel ontvangen, gaan daarvoor vanaf 2018 een lagere eigen bijdrage voor betalen. Het college deed dit voorstel nadat er eerder een SP-motie was aangenomen om deze verlaging in gang te zetten.

Fractievoorzitter Xander Topma is erg blij met dit resultaat: "Zorg en ondersteuning krijg je niet voor je lol, je krijgt het omdat het nodig is. Geld mag dan geen drempel zijn om die hulp te ontvagen. Daarnaast zie je dat er een stapeling van eigen bijdragen plaatsvindt als mensen ziek zijn. Het is goed dat de Gemeente Meppel hier zijn verantwoordelijkheid in neemt en de eigen bijdrage in de WMO verlaagt."

Geen gemiste compensatie meer
Mensen die 120% van het sociaal minimum verdienen, hadden al recht op eeen compensatie voor de eigen bijdrage maar moesten dit zelf aanvragen. Mensen die hier niet van op de hoogte waren, liepen deze compensatie hierdoor mis. Met de nieuwe regels kan dit niet meer omdat dit nu automatisch geregeld is. Hierdoor krijgen mensen altijd het geld waar ze recht op hebben.