Onderzoeksrapport Nieuwveense Landen gepresenteerd

16 december 2021

Onderzoeksrapport Nieuwveense Landen gepresenteerd

Foto: SP

Tijdens de raadsvergadering van 16 december heeft de SP het rapport 'Onder de rook' overhandigd aan de voorzitter van de raad en het college. In de rapportage staan de resultaten van het wijkonderzoek in de Nieuwveense Landen naar de ervaringen met het warmtenet en de biomassacentrale.

Fractievoorzitter Xander Topma: 'Al jaren komen er signalen binnen van overlast en storingen met de biomassacentrale en het warmtenet. In al die tijd is er niks gebeurd om die problemen voor bewoners op te lossen. Daarom hebben we als SP besloten om goed in kaart te brengen wat de omvang en aard van de problematiek is.'

Het resultaat is een helder rapport waarin bewoners zelf aan het woord komen over hun ervaringen. De conclusies over de prestaties van MeppelEnergie zijn hard. Zo wordt de afhandeling van klachten beoordeeld met een 3,4. Het vertrouwen in respectievelijk MeppelEnergie en de gemeente kan rekenen op een 4,1 en 3,3. Het warmtenet heeft een krappe voldoende gehaald in de vorm van een 5,6.

Tijd voor oplossingen
Volgens Topma bevestigt het rapport de noodzaak tot snelle oplossingen: 'De bewoners zijn jarenlang gewoon niet serieusgenomen door MeppelEnergie en de gemeente. Dit terwijl ze de hoofdprijs betalen voor hun aansluiting, ze kampen met storingen en niet geleverde koeling en warmte en ook nog overlast ervaren van de centrale. Het is de hoogste tijd dat het college naast de bewoners gaat staan en de problemen gaat oplossen.'

Download via onderstaande link het volledige rapport.