SP: Stop bouw Prins Hendrikkade

16 december 2021

SP: Stop bouw Prins Hendrikkade

Foto: SP

Tijdens de raadsvergadering van 16 december is een plan besproken om nieuwe bebouwing toe te staan aan de Prins Hendrikkade. Deze nieuwe woningen passen wat de SP betreft niet in de buurt en omwonenden zijn onvoldoende betrokken. De fractie stemde daarom tegen dit plan.

De ontwikkeling aan de Prins Hendrikkade is een langlopend proces dat volgens fractievoorzitter Xander Topma is misgelopen: 'Uiteindelijk bleek dat de ontwikkelaar hoger wilde bouwen om zo de onverwachte kosten te kunnen drukken. De omwonenden werden dus afgescheept met hoge bouw die niet in de buurt past om de tekorten van de projectbouwer op te lossen. De SP gaat daar absoluut niet in mee.'

Na een eerdere bespreking is het college al eens teruggestuurd om nog eens serieus met de omwonenden te praten. Volgens Topma is dat nu nog steeds onvoldoende gebeurd: 'In plaats van dat er is geluisterd en gekeken hoe de plannen beter konden worden, is de omwonenden nog eens uitgelegd dat dit voorstel echt wel goed is. Zo ga je niet met je inwoners om. We nemen dit de initiatiefnemer en het college echt kwalijk.'

Samen met het CDA en andere partijen heeft de SP een voorstel ingediend waarmee het plan niet werd aangenomen. Hiermee blijft de bewoners voorlopig bespaard dat er woningen in hun straat worden gezet die qua hoogte totaal misplaatst zijn.