Voorstel SP aangenomen: plan om huurwoningen duurzaam te maken

25 november 2021

Voorstel SP aangenomen: plan om huurwoningen duurzaam te maken

24 november werd tijens de raadsvergadering de visie op de warmtetransitie besproken. Oftewel: hoe gaan in de gemeente Meppel alle woningen van het gas af. Tijdens deze bespreking diende de SP een voorstel in om ook een visie voor huurders te ontwikkelen. Dit voorstel is aangenomen waardoor het college nu snel aan het werk moet.

Fractievoorzitter Xander Topma over de nota: 'Er stonden best goede uitgangspunten in maar alles was gericht op de koopwoningen. Dit terwijl zo'n 40% van de woningen in Meppel huur is. Daarnaast zijn het juist de corporatiewoningen waar veel energiewinst te behalen is. Daarom hebben wij een voorstel ingediend om ook voor huurwoningen een duidelijke visie op te stellen waarbij volop wordt ingezet op isoleren. Zo zorgen we ervoor dat huurders straks niet met een hoge energierekening en een koude woning achterblijven.'

Het SP-voorstel is door de gemeenteraad aangenomen en het college moet nu een visie ontwikkelen. Deze wordt gekoppeld aan de afspraken met woningcorporaties zodat zij ook een belangrijke rol krijgen in de verduurzaming van hun woningen.