Steun de brandbrief, maak een vuist voor hartchirurgie Groningen

23 februari 2022

Steun de brandbrief, maak een vuist voor hartchirurgie Groningen

Foto: SP

Tot grote verbazing van de SP bleek in de media dat gemeente Meppel de brandbrief voor het openhouden van de afdeling hartchirurgie in het Universitair Medisch Centrum Groningen niet had ondertekend. Dit terwijl alle andere Drentse gemeenten dit wel hebben gedaan. Reden om samen met andere partijen schriftelijke vragen te stellen.

Fractievoorzitter Xander Topma: 'Het Noorden krijgt klap na klap te verduren. Voorzieningen en zorg worden weggetrokken naar de randstad. Het minste wat je dan kan doen is samen als Drentse gemeenten een vuist maken en oproepen om de hartchirurgie in Groningen te houden. Het is bizar dat het college dit niet heeft gedaan!'

Raad wist van niks
Niet alleen vindt de SP het een slecht besluit van het college, ook vindt Topma het niet goed dat de gemeenteraad op geen enkele manier is betrokken: 'Dit leeft ontzettend in de samenleving en in de politiek omdat het terecht een heel gevoelig onderwerp is. Opeens moeten we via de media horen dat Meppel de brief niet heeft ondertekend. Het college had hier de raad bij moeten betrekken en in ieder geval over moeten informeren.'

Samen met alle andere fracties in de raad wil de SP weten hoe en waarom dit besluit op deze manier is gekomen. Ook wil de partij weten of het college bereid is om alsnog een verklaring op te stellen dat zij de brandbrief ondersteunt.