SP lanceert Meppeler Muziekmanifest

14 maart 2018

SP lanceert Meppeler Muziekmanifest

Foto: SP

De SP heeft een plan opgesteld waarin de partij actiepunten presenteert om de popmuziek in de gemeente Meppel een vaste plek te geven en verder te ontwikkelen. Een deel van de aanleiding voor dit plan was de aankondiging van de Muziekcoöperatie om voorlopig te stoppen. De SP wilde dit eerder al voorkomen maar vindt het ook noodzakelijk dat de gemeente een visie en beleid ontwikkelt voor de toekomst van de popcultuur.

“Er is ontzettend veel muziek in Meppel maar het ontbreekt de gemeente aan een idee om popcultuur een vaste plek te geven en verder te ontwikkelen. De voorlopige stop van de Muziekcoöperatie Meppel is daar een direct gevolg van. Als we serieus zijn over popmuziek in Meppel dan moet er wat ons betreft goed beleid komen waar lokale initiatieven mee zijn geholpen”, aldus SP-fractievoorzitter Xander Topma.

Vier punten

In het muziekmanifest heeft de SP vier punten opgeschreven die bijdragen aan een beter klimaat voor popmuziek. Volgens de partij moet de gemeente het belang van popmuziek erkennen, moet er beleid en visie worden ontwikkeld, kan de subsidieaanvraag praktischer worden ingericht en zou de gemeente moeten helpen bij de zoektocht naar geschikte locaties.

Politieke steun

Topma hoopt dat andere partijen het manifest ook onderschrijven: “Popmuziek is belangrijk voor de hele gemeente. Initiatieven als de Muziekcoöperatie voegen echt iets toe in het aanbod van activiteiten. Door in te zetten op muziek, ontwikkelen we ook lokaal talent. Daarnaast maakt het de gemeente aantrekkelijker voor jongeren en mensen die hier willen gaan wonen. De SP zet voor de komende verkiezingen en raadsperiode dan ook volop in op popcultuur.”